Vragen? : 06 - 52553412

Hoe vertrouwen het intake- en sollicitatiegesprek makkelijk maakt.

Kan ik jou vertrouwen?
Hebben we respect voor elkaar?
Geen onbelangrijke vragen toch?

Deze vragen komen ook direct op bij de HR manager en opdrachtgever tijdens de eerste ontmoeting. Een soort oerinstinct, onbewust. Vertrouwen uitstralen en vooral vertrouwen winnen geeft dus extra kansen, zowel in het intake- en sollicitatiegesprek als tijdens de nieuwe opdracht.

Niet diploma’s of de pitch zijn doorslaggevend voor succes.

In haar boek Presence beschrijft Amy Cuddy, professor aan de Harvard Business School, hoe een gaststudent onderzoekdata presenteert. Zij heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop ondernemers hun nieuwe projecten presenteerden aan mogelijke investeerders.
De resultaten verraste iedereen. Niet diploma’s of de pitch waren doorslaggevend. De voornaamste succesfactoren waren de volgende karaktertrekken: zelfvertrouwen, de mate van rust die iemand uitstraalt, bevlogenheid en enthousiasme.

Denk niet na over wat anderen van jou denken.
De succesvolle ondernemers waren tijdens de presentatie niet bezig of ze het wel goed deden of wat anderen van hen dachten. Zij deden hun uiterste best om de projecten zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen.
Wanneer je met hart en ziel over een nieuw project of opdracht vertelt merk je dat direct in stemgebruik, gebaren en gezichtsuitdrukking.

Zelfvertrouwen, rust uitstralen, bevlogenheid en enthousiasme gaan hand in hand met succes.

Luisteren is een verbindend communicatiemiddel.
Om op belangrijke, spannende momenten toch onszelf en authentiek te blijven geeft Amy onder andere de tip om minder te praten en met alles wat we in ons hebben te luisteren. Goed luisteren vereist inleving en het achterwege laten van vooroordelen. Eigenlijk is het vreemd dat praten in onze maatschappij een veel hogere status heeft dan luisteren. Terwijl goed kunnen luisteren echt een verbindend communicatiemiddel is.
Ben je benieuwd hoe goed jij luistert doe dan hier de luistertest.

Wat heeft luisteren met vertrouwen en respect te maken?

Wat heeft luisteren met vertrouwen en respect te maken? Luisteren is een gevende beweging. Zonder het te benoemen geef je erkenning aan jouw gesprekspartner. Denk maar eens terug aan een gesprek waarin je het gevoel had dat er niet naar jou geluisterd werd. Voelde je begrip, acceptatie en betrokkenheid?  Nog niet zo lang geleden zat ik zelf in zo’n situatie. Na de stilte sloeg de twijfel meteen toe, zeg ik iets raars dacht ik. Mijn openheid veranderde direct in de geslotenheid van een oester en ik viel stil. Heel stil.

Niet begrepen worden doet letterlijk pijn.
Later las ik in het boek Harthorend dat het gevoel om niet begrepen te worden een van de pijnlijkste ervaringen is. Miskenning wordt in de hersenen op dezelfde plaats ervaren als fysieke pijn. En zoals de schrijver zegt, dat laat zich niet zomaar wegstoppen.

Met luisteren ontvangen we aandacht, contact en informatie maar meer nog geven we respect en vertrouwen.

Ken jezelf, wees jezelf, profileer jezelf.

Hoe laat jij zien dat je het vertrouwen waard bent?

 

Wil jij ook professioneel groeien door effectief en met inlevingsgevoel te communiceren? Schroom niet en bel 06-52553412
Yvonne Smitz werkt als communicatietrainer en coach persoonlijke ontwikkeling voor Technische Professionals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *