Vragen? : 06 - 52553412

De oplossing voor communicatietrainingen zonder zichtbaar resultaat.

‘We staan voor de uitdaging om de ontwikkeling van soft skills een prominentere plek te geven. Natuurlijk naast de ontwikkeling van technische kennis want die staat bij onze organisatie en de IT-ers op nummer 1’
De eigenaar van de IT organisatie vervolgde zijn verhaal. ‘Tot nu toe gaan onze technici naar open communicatietrainingen maar terug op de werkplek zien we vaak niet die verandering in gedrag waar we zo op hoopten.’

Onze technici gaan naar open communicatietrainingen maar terug op de werkplek zien we vaak niet die verandering in gedrag waar we op hoopten.

In de praktijk zie ik dat techneuten opbloeien van alles wat met techniek te maken heeft en dat is mooi om te zien, gepassioneerde werknemers.

Technici zijn het liefst met techniek bezig.
Als ik aan de IT-professionals tijdens mijn training vraag hoe gemotiveerd ze zijn om hun communicatievaardigheden te ontwikkelen krijg ik vaak een verrassend eerlijk antwoord. ‘Als ik echt mag kiezen? Laat mij dan maar op een rustig plekje mijn werk doen, niet te veel mensen om mij heen of gedoe.’

‘Het maakt mij wel onzeker om te merken dat de nadruk steeds meer op soft skills komt te liggen.’

Tegelijkertijd geven zij aan, te merken dat alleen technische skills in deze tijd niet meer voldoende zijn. Het maakt ze zelfs wat onzeker. In het algemeen vinden deze professionals het moeilijk om voor zichzelf op te komen, een sociaal praatje te maken om de samenwerking te bevorderen, werk over te dragen en collega’s aan te sturen.

Een van de professionals omschreef het treffend, de alfawereld rukt steeds verder op. Het verbaasde mij een beetje, die tweedeling had ik zelf niet aangebracht.

Naar binnen of naar buiten gerichte energie.
Werknemers krijgen op verschillende manieren energie. De een zet zijn energie naar binnen gericht in, de ander naar buiten gericht. In de techniek werken relatief veel mensen met een naar binnen gerichte energie. Zij zijn het meest creatief en productief als ze hun eigen ideeën eerst kunnen overdenken. De werknemer met naar buiten gerichte energie ontwikkelt zijn gedachten door ze met anderen te bespreken. Dat is een wezenlijk verschil.
Als je nieuwsgierig bent naar hoe jij zelf scoort op de energiebalans, introvert versus extravert dan kun je de Big 5 persoonlijksheidstest hier doen.

Als de technici inzicht krijgen in de energievoorkeuren en begrijpen hoe die van invloed zijn op hun eigen en andermans gedrag en spreekstijl vergroot dat hun zelfkennis.  Dit zelfinzicht zorgt al voor een betere interactie met collega’s en opdrachtgevers.
Tegelijkertijd werken zij aan hun zelfvertrouwen, de basis voor verandering. In deze maatschappij lijkt een naar buiten gerichte energie meer waardering op te leveren, praten wordt hoger aangeschreven dan goed luisteren. Terwijl beide type mensen elkaar hard nodig hebben en aanvullen.

In persoonlijke coaching voelen zij zich vrijer en opener om te experimenteren met nieuw gedrag.

Misschien kun je je voorstellen dat gezamenlijke trainingen met werknemers die afwachtend, rustig en nadenkend zijn (introverte, naar binnen gerichte energie) een andere leercurve geeft dan met mensen die sociaal, ondernemend en enthousiast zijn.

Training of coaching.
De sociale en ondernemende werknemers vinden gezamenlijke communicatietraining vaak fijn, zij leren van elkaar.
Voor de technici met een nadenkende houding werkt persoonlijke coaching vaak beter dan gezamenlijke trainingen. Doordat zij 1 op 1 werken voelen zij zich vrijer, opener. Durven zij meer van zichzelf te laten zien dan in een groepstraining en doordat deze werkwijze aansluit bij hun energieniveau zal je zien dat de leercurve versnelt.
Dan gaat het niet over het aanleren van trucjes maar om een verandering van binnenuit. De nadruk ligt op positief gedrag, falen bestaat niet. Wat lukt er al, wat werkt goed, wat heb je nodig.

Daarnaast geloof ik dat als de technici zichzelf beter leren kennen, in een omgeving waar zij zich vertrouwt voelen, zij zelfverzekerder zijn, waardoor de autonomie toeneemt en er groeimogelijkheden ontstaan. Dit zorgt voor energie, professionaliteit en werkplezier.

Ken jezelf, wees jezelf, profileer jezelf.

Op welke manier ontwikkelen jouw medewerkers zichzelf optimaal?

Wil jij ook dat jouw medewerkers professioneel groeien door effectief en met inlevingsgevoel te communiceren? Schroom niet en bel 06-52553412
Yvonne Smitz werkt als communicatietrainer en coach persoonlijke ontwikkeling voor Technische Professionals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *