Vragen? : 06 - 52553412

Overtuigend intakegesprekken voeren.

Hoe profileert de technisch professional zich?
Er komt een aanvraag tot opdracht binnen, precies op het lijf geschreven van een van jouw medewerkers. Technische skills, certificaten, alles klopt. Hij wordt geselecteerd en mag op intake. Zenuwachtig als de professional is, zoekt hij naar woorden. Er schieten allerlei gedachten door zijn hoofd, wat zal ik nu zeggen, wat kan ik eigenlijk, waar ben ik goed in, en het blijft stil. Met een ongemakkelijk gevoel aan beide kanten sluiten zij het gesprek af. Een paar dagen later volgt de afwijzing, met motivatie. “Wij twijfelen niet aan de technische kennis en vaardigheden van de kandidaat maar het is ons niet duidelijk geworden of hij voldoende gemotiveerd is om dit team te versterken.” Wat jammer, een eerste indruk kun je maar één keer maken.
Wil je dat jouw vaste medewerkers zichzelf bewust zijn van hun talenten en ontwikkelpunten en zich authentiek presenteren en profileren in het intakegesprek. Dat de kandidaten zich in hun communicatie onderscheiden van andere professionals zodat er meer vaste medewerkers detacheringopdrachten krijgen en de bank leeg blijft? Dan is deze communicatietraining voor intake –en sollicitatiegesprekken van veel waarde voor jouw professionals.
De beste versie van zichzelf
Dat is wat de professional zelf graag wil laten zien in het intakegesprek, de beste versie van zichzelf. Een ferme handdruk, niet te hard, niet te zacht, ontspannen glimlach en een soepel verhaal waar de interviewer geboeid naar luistert. Boven alles een authentiek verhaal over zijn talenten maar tegelijkertijd ook laten zien dat hij zich bewust is van zijn ontwikkelpunten en hoe hij die ombuigt tot voordelen. Want wanneer worden ontwikkelpunten pas een echt probleem? Precies wanneer de professional ze zelf ontkent.
Hoe sluit de kandidaat feilloos aan bij de intakeafnemers?
Door actief te luisteren, open vragen te stellen en samenvattingen te maken toont de professional interesse in de interviewer. Door de ongedeelde aandacht verhoogt hij zijn gunfactor en krijgt hij meer informatie. Zo komt jouw medewerker snel achter de criteria die voor de intakeafnemers en de organisatie belangrijk zijn. Met eigen voorbeelden kan hij dan onopgemerkt aansluiten op het verhaal van hen. En zo zorgen voor een perfecte overeenstemming.
Kortom:
Wanneer jouw professionals zichzelf bewust zijn van hun talenten en groeikansen, en zich op een authentieke manier tijdens het intake gesprek profileren, verhogen zij hun gunfactor en daarmee de kans op plaatsing. Met als resultaat dat `de bank` leeg blijft.
Wat leert de medewerker in deze training?
Ken jezelf, wees jezelf, profileer jezelf.

Zeg eens eerlijk?
Durven jouw professionals onderscheidend te zijn?